co warto wiedzieć o wydawnictwach poligraficznych
Przed zleceniem opracowania wydawnictwa poligraficznego, warto przemyśleć parę spraw związanych z jego realizacją, mających bezpośredni wpływ na czas i późniejsze koszty. Poniżej zamieszczamy szereg składników, które powinno się uwzględnić już we wstępnej fazie i z których większość będzie wzięta pod uwagę w trakcie komputerowego projektowania.
Bez względu na rodzaj publikacji ustalenia są podobne, należy określić kilka szczegółów które mają wpływ na realizację projektu i jego końcową cenę:
wstępne wyobrażenie widziane przez klienta – nakreślenie choć w zarysie oczekiwań dotyczących wyglądu publikacji, bardzo pomaga i ułatwia realizację projektu,
rodzaj wymaganych materiałów – publikację musimy wypełnić jakąś treścią, tekstami, zdjęciami, grafiką, wykresami, należy więc ustalić jakimi materiałami i w jakiej formie dysponujemy oraz jakie ewentualnie działania uzupełniające należy podjąć, czyli kto i co ma wykonać lub dostarczyć,
forma dostarczonych materiałów – zdjęcia mogą być w formie cyfrowej i do skanowania, tekst w formie pliku i do ręcznego wprowadzenia, elementy graficzne gotowe i do zrobienia,
ilość materiałów do opracowania – zdjęcia, grafiki, tabele, wykresy, wszystko te elementy wymagają sporo pracy i pochłaniają mnóstwo czasu,
wydruki próbne – przy trudniejszych pracach, zwłaszcza gdy zachodzi konieczność precyzyjnego odwzorowania delikatnych subtelności kolorystycznych np. w katalogu płytek ceramicznych, przed zasadniczym drukiem w drukarni, konieczne jest wykonanie wydruków próbnych ze skalibrowanego proofa cyfrowego lub innych systemów prób barwnych, których zakres i ilość musi być wzięta pod uwagę,
format – po złożeniu i po obcięciu, najczęściej standardowy, wynikający z naturalnego podziału formatu arkusza papieru, choć stosowane są i inne, np. w wydawnictwach okolicznościowych,
ilość stron – strony, powinna być parzysta i wielokrotnością podstawowej składki, plus okładka,
ilość kolorów – możliwości może być wiele np. całość w pełnym kolorze albo okładka w kolorze, a środek w 1 kolorze itp.,
druk jedno lub dwustronny – większe publikacje najczęściej mają strony zadrukowane dwustronnie, inne prostsze jak ulotki reklamowe, wydawnictwa akcydensowe mogą mieć nadruk tylko z jednej strony kartki papieru,
rodzaj papieru – dla wydawnictw albumowych najczęściej kreda błyszcząca, akcydensowych papier offsetowy, a dla jeszcze innych może to być kreda matowa,
gramatura papieru – inaczej grubość papieru, najczęściej większa dla okładki i mniejsza dla środka,
oprawa – zszywki, klejona, spirala, segregator,
uszlachetnianie okładki i stron – strony mogą być foliowane na połysk, ina mat, pokrywane lakierem UV i lakierem offsetowym, na całej stronie i punktowo, jednostronnie i dwustronnie, a także tłoczone,
wykrojnik – czasem stosuje się go w nietypowych wydawnictwach, teczkach, ulotkach zawieszanych na klamce itp., zazwyczaj projekt dostosowuje się do typowych wykrojników, które drukarnia już posiada, w innych przypadkach należy opracować nowe,
nakład – im większy tym mniejsza cena jednostkowa,
forma materiału końcowego – najczęściej projekt jest przygotowany do druku na DVD w formie pliku PDF lub postscriptowego, gotowego do naświetlenia płyt drukarskich lub kliszy. Parametry tak przygotowanego materiału uzależnione są od konkretnej firmy realizującej zlecenie. Na życzenie klienta możliwe są inne ustalenia,
impozycja – większe publikacje wielostronicowe jak książki, katalogi wymagają składkowania tzn. podzielenia całej jej objętości na mniejsze składki, które następnie zszywane są w książkę. Na jednym dużym arkuszu drukowanych jest jednocześnie wiele stron, jednak proces druku wymaga aby były one ułożone w odpowiednim porządku, niekoniecznie kolejno i niektóre "do góry nogami". Cały ten proces wykonuje się na komputerze, a ile i jak mają być ułożone strony, uzależnione jest od rodzaju publikacji i grubości papieru.
aktualizacja prac wykonanych przez firmy zewnętrzne – mimo posiadania przez klienta plików aktualizowanej pracy, może się zdarzyć że są one niekompletne. Proszę zwrócić uwagę czy są dołączone wszystkie czcionki i niezbędne elementy graficzne (zdjęcia, grafika, wykresy, tabele), a w przypadku użycia mało popularnych, wyszukanych czcionek, najlepiej tekst zamienić na krzywe,
inne – ewentualne dodatkowe sugestie mogące dotyczyć wykończenia lub innych wymogów, które należy uwzględnić w trakcie prac nad projektem.
Naturalnie dla różnych publikacji, różna będzie ilość potrzebnych ustaleń, inna dla wizytówek, a jeszcze inna dla folderów lub obszernych katalogów. Zawsze jednak będą one miały wpływ na ogólne koszty realizacji projektu. Trzeba także pamiętać, że przed przekazaniem klientowi końcowych materiałów dokonuje on akceptacji całości wykonanych prac i na nim spoczywa odpowiedzialność za ewentualne póĽniejsze niejasności.
Aby nie obciążać klienta dodatkowymi kosztami, sam on dokonuje wyboru drukarni i z nim bezpośrednio ustala warunki i formy płatności. Nie pośredniczymy zatem w procesie drukowania choć chętnie służymy radą w wyborze drukarni.
|